piątek, 23 października 2015

Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku?

Decydują o tym cztery czynniki:
1. zainteresowanie tematem
2. koncentracja uwagi
3. zrozumienie
4. dobre samopoczucie
1. Dla efektywnego uczenia się niezbędne jest wyraźne zainteresowanie tematem, a nie zdobyciem uznania czy szóstki.
2. Zainteresowanie można osiągnąć dzięki lepszemu poznaniu i zrozumieniu. Nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe.
3. Próba wyjaśnienia komuś poznawanych treści prowadzi do ich lepszego zrozumienia przez ciebie.
4. Zainteresowaniu i koncentracji uwagi sprzyja aktywność własna: tłumaczenia komuś, robienie notatek, rysowanie, szkicowanie, malowanie, lepienie, śpiewanie, krytyczne uwagi – pod warunkiem, że jest to działalność związana z tematem nauki. Taka aktywność sprawia, że „wciągasz się” w to, czego się uczysz.
5. Lepszemu rozumieniu sprzyjają dodatkowe informacje, których można szukać w encyklopediach, dodatkowych lekturach audycjach radiowych i u specjalistów z danego tematu.
6. Wyrobieniu sobie własnego zdania sprzyja dyskusja czyli wymiana poglądów między osobami myślącymi inaczej w dyskusji obowiązują 4 zasady: chęć wysłuchania innych – dobra wola, szacunek dla cudzych przekonań-czyli tolerancja, znajomość rzeczy-czyli kompetencja i dobre wychowanie, wyrażające się np. w nie przerywaniu cudzych wypowiedzi. Posiadanie własnego zdania sprzyja zainteresowaniu tematu.
7. Zainteresowanie bezpośrednio wpływa na koncentrację uwagi, a nauka przez 15 minut przy uwadze skupionej na temacie daje lepsze efekty ,niż przez 1 godzinę przy uwadze rozproszonej.
8. Zainteresowanie i koncentracja uwagi umożliwia naukę przez dłuższy czas bez zmęczenia i to mimo bardziej wydajnej pracy umysłu.
9. Proces ucznia się warto wyobrazić sobie jako pokonywanie toru przeszkód- tylko ludzie inteligentni, tacy jak ty, lubią zwalczać trudności.
10. Zrozumienie, zainteresowanie i koncentracja uwagi sprawiają ,że polubisz to, czego masz się nauczyć .
11. Dobry nastrój podczas nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i szybszemu przypominaniu sobie wyuczonych treści, ponieważ mózg człowieka łatwiej przyswaja informacje, którym towarzyszą przyjemne uczucia (zadowolenie, radość, zaciekawienie).
12. Zły nastrój podczas nauki wpływa na gorsze zapamiętywanie i słabsze przypominanie sobie wyuczonych treści, ponieważ mózg człowieka gorzej przyswaja informacje, którym towarzyszą nieprzyjemne uczucia (niepokój, obawa, smutek, rozdrażnienie).
13. Nie nauczysz się dobrze , jeśli się boisz przedmiotu czy nauczyciela albo jeśli interesuje cię tylko uzyskanie dobrej oceny, a nie poznanie czegoś nowego.
14. Jeśli chcesz się czegoś nauczyć, nie mów, że to głupie czy nudne, ale przeciwnie, że zapowiada się interesująco.
15. Nie mów „musze się tego uczyć” – nie jesteś męczennikiem, powiedz raczej „chce to poznać i zrozumieć”, a zobaczysz jak łatwo wiedza „wejdzie ci do głowy”.
POWODZENIA W NAUCE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz